Recenzja gry CLASH OF SPEARS

Recenzja gry CLASH OF SPEARS

     Clash of Spears to skirmish pozwalający na odegranie potyczek w antyku. Zasady stworzone są przez dwóch braci Francesco i Alvaro Erize. Po dwóch latach beta testów prowadzonych na całym świecie przez wiele grup, zostały wydane poprzez akcję na platformie KickStarter. Akcja okazała się sporym sukcesem, pozwalając na wydanie podręcznika w twardej oprawie, w pełnym kolorze, metalowych figurek dowódców, a także żetonów w mdf. Jak na początkującą firmę FightingHodgehog udało się pozyskać wsparcie dużych i utytułowanych firm. Dedykowane armie są wydawane przy współpracy z Victrixem, gadżety z mdf wyprodukował 4ground, który także powoli wypuszcza tereny nadające się pod ten system. Na start Victrix przygotował pudełka z trzema gotowymi armiami jest to Republikański Rzym, Kartagina i Galowie. Każde pudełko to ponad dwadzieścia figurek piechoty plus kilka kawalerii, które wystarczą do wystawienie około 1000 punków.


     Celem braci było stworzenie zasad przyjaznych początkującym graczom, jednak posiadającym sporą głębię taktyczną, która zadowoli także osoby grające już w inne systemy. Podręcznik zawiera bardzo dużo przykładów. Pod względem edytorskim wydanie jest piękne, świetne ilustracje, niesamowite zdjęcia powodują, że nie tylko dobrze się go czyta, ale także ogląda.

     Okres, który obejmuje podręcznik podstawowy, to okres ekspansji Rzymu. Czasu, w którym Rzymowi na drodze do zdobycia dominacji w rejonie śródziemnomorskim staje wielu przeciwników, ludy Itali nie chcą się podporządkować. Galowie atakują z północy, a Kartaginie marzy się dominacja tak na morzu, jak i na lądzie. Iberowie walczą z Rzymem na półwyspie Iberyjskim, a Pyrrus snuje marzenia o staniu się drugim Aleksandrem. Dodatkowo podczas niezliczonych wojen tego okresu, prawie każda nacja walczyła przeciwko wszystkim innym a zarazem przez jakiś czas była w z nimi w koalicji.

     Jedną z zalet Clash of Spears jest jego mechanika. Prosta, łatwa do przyswojenia, a zarazem dające spore pole dla różnych rozwiązań taktycznych.

    Co wyróżnia mechanikę CoS? Dużą wagę położono na dowódców oraz zasięg ich dowodzenia. W zależności od doświadczenia posiadają oni różną ilość punktów dowodzenia oraz wzrasta też zasięg w jakim może wydać rozkazy. Dodatkowo kluczową rolę w działaniu jednostek ma zmęczenie.

     Każda jednostka może wykonać w turze od 0 do trzech akcji. Aby aktywować danych wojowników, dowódca musi poświęcić punkt dowodzenia, w przypadku, gdy oddział nie ma jeszcze żetonu zmęczenia aktywuje się on automatycznie w innym przypadku musi zdać test reakcji. Jeżeli aktywacja się powiedzie można wykonać akcje. Od drugiej akcji przeciwnik może starać się przeprowadzić kontrakcje. Jest to trudniejszy test reakcji, jednak w wypadku powodzenia, przeprowadza on swoją akcję przed przeciwnikiem. To może bardzo namieszać w planach współgracza i trzeba taką opcję zawsze brać pod uwagę w swoich planach.

     Zmęczenie otrzymuje się np. za ruch podczas drugiej lub trzeciej akcji, zależy to od wielkości zbroi jaką dany wojownik ma na sobie. Półnagi harcownik, może spokojnie pobiec przez trzy akcje, opancerzony rzymski Triarii męczy się już podczas drugiej aktywacji. Dodatkowy wpływ ma teren po jakim się poruszają wojowie. Zmęczenie otrzymuje się także w trakcie walki.

     Wiadomo, że jednym z najważniejszych aspektów każdej gry bitewnej jest walka. Jak wygląda walka w CoS? Zmęczenie ma ogromne znaczenie podczas walki, już dwa żetony powodują ujemne modyfikatory. Zmęczone jednostki trzeba chronić, bo stają się łatwym łupem dla przeciwnika.

     Samo starcie wygląda następująco. Po szarży atakujący decyduje jaki rodzaj ataku przeprowadzić: zwykły czy wzmocniony. Cel ataku, jeżeli ma jeszcze wolne aktywacje może zastosować jeden z dwóch specjalnych sposobów obrony: Obronę lub Kontratak w przeciwnym wypadku pozostaje mu tylko standardowe utrzymanie pozycji i zwykły rzut na zbroję.

     W grze niektóre armie mogą wystawić słonie (bardzo nieprzewidywalne) oraz rydwany. Te jednostki to bardziej smaczki i dodatki niż potwory siejące zniszczenie i strach w szeregach wroga.

     Naprzemienna aktywacja. Wiele opcji reakcji na grę przeciwnika w Clash of Spears powoduje, że gra się właściwie non stop. Przewidywanie posunięć przeciwnika, zarządzanie akcjami i zmęczeniem, tutaj nie ma dłużyzn i przestojów.

     Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest wystawianie w ukryciu, zamiast jednostek wystawia się żetony które odsłania się dopiero w pobliżu wroga. Przyspiesza to rozgrywkę i wprowadza kolejny element taktyczny oraz odrobinę blefu. Standardowa rozgrywka na 1000 punktów zajmuje do dwóch godzin. W Clash of Spears armie mają wielkość między dwudziestoma a trzydziestoma figurkami.

     Zasady się szybko opanowuje, po kilku rozgrywkach korzysta się już tylko z rozpiski oraz dwustronnego QRSa.

     W grze mamy dostępnych osiem nacji, niektóre w kilku wariantach, są to:

  • Kartagina
  • Galowie
  • Greckie kolonie
  • Iberowie
  • Plemiona Italii
  • Republikański Rzym
  • Numidia
  • Pyrrusa wyprawa na zachód

     Jest więc z czego wypierać. Dodatkową zaletą jest dostępność właściwie wszystkich nacji jako plastikowe figurki produkcji Victrixa.

     Wydawca aktywnie wspiera grę, dostępne są beta listy do Dark Age. Można skorzystać z armybuildera online -> TUTAJ

     Z ciekawostek, prawie nie doszło do ukazania się gry. Gdy CoS był jeszcze w testach i nie było wykrystalizowanych planów, Warlord Games zapowiedział swój skirmish SPQR, bracia zastanawiali się czy będzie jeszcze na rynku miejsce dla kolejnego systemu o tej samej tematyce w dodatku wyprodukowanego przez nikomu nie znane wydawnictwo. Na szczęście podjęli słuszną decyzję i kontynuowali prace nad swym dziełem. Bardzo udana akcja na Kick Starterze pokazała, że miejsce na rynku się znalazło a gra zagościła na wielu stołach zbierając bardzo wysokie noty od graczy.

     Po kilkunastu grach za pasem możemy stwierdzić, iż w naszej opinii gra jest wyśmienita. Proste, nowoczesne zasady, spora dynamika walki, potencjał turniejowy jak i narracyjny. Rozgrywki są emocjonujące i przez cały czas angażują obie strony. Armie dostępne w grze są barwne, w większości dostępne w plastiku. Każda pozwala na sporo różnych kombinacji jednostek, daje także pole do popisu modelarzom.

     Jaka jest przyszłość Clash of Spears w Warband? Po zniesieniu ograniczeń zamierzamy prowadzić nauki gry. Wystartować ze sklepową kampanią pozwalająca na opowiedzenie się po jednej ze stron konfliktu Rzymu i Kartaginy. Dodatkowo odbywać się będę regularne eventy i turnieje. Do tego czasu na wszelkie pytania dotyczące systemu będziemy odpowiadać na WARBAND COMMUNITY.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl